© 2012-2019 Studieplassen

Fordeler med selvdisiplin

~ Det er et valg ~

 

Selvdisiplin handler om å holde fokus på hva du ønsker å oppnå. Det er som en muskel som blir sterkere hver gang du bruker den. Med god selvdisiplin kan du oppnå det meste. Det går mye på å følge opp det du planlegger. På sikt vil god selvdisiplin bli en vane. Det blir en rutine og dermed kontrollerer du progresjonen for å nå det endelige målet.

 

Selvdisiplin handler om å holde fokus på hva du ønsker å oppnå. Det er som en muskel som blir sterkere hver gang du bruker den. Med god selvdisiplin kan du oppnå det meste. Det går mye på å følge opp det du planlegger. På sikt vil god selvdisiplin bli en vane. Det blir en rutine og dermed kontrollerer du progresjonen for å nå det endelige målet.

Spørsmål & svar

~ Fordeler med selvdisiplin ~

 

1) Jeg har utfordringer med selvdisiplinen. Hvordan kan jeg jobbe målrettet over tid?

Det er viktig å sette seg langsiktige mål. Deretter må planleggingen følges opp av handling. Husk at det tar tid å gjøre selvdisiplin til en vane. Når du virkelig skjønner at det ikke finnes noen erstatning for målrettet arbeid, vil du begynne å sette pris på jobben. For du får resultater av det.

2) Ofte bruker jeg unnskyldninger og gjør andre ting enn jeg burde. Hvordan unngår jeg dette?

Hovedfienden til god selvdisiplin er unnskyldninger. Spørsmålet er om du skal la unnskyldningen vinne, eller om du setter en høyere standard. For det er ditt valg.

3) Hvordan blir selvdisiplin en vane?

Du må trene på selvdisiplin. Det er akkurat som styrketrening. Du vil raskt få progresjon. Så vil det jevne seg ut en periode, før du på sikt vil få gode resultater. Det vil bli en rutine å jobbe målrettet. Til slutt er selvdisiplinen blitt en vane. Det er det du ønsker. Etter hvert stoler du mer og mer på deg selv, selvrespekten blir sterkere og du kjenner at det er du som bestemmer. En deilig følelse.

4) Finnes det noen øvelser for å bedre selvdisiplinen?

Det er flere øvelser som kan fungere. Her er et eksempel: Uttrykket å bite tennene sammen har faktisk noe for seg. En effektiv måte er å klemme tennene og knytte hendene sammen mens du sier: ”Det er jeg som har kontrollen, nå velger jeg å studere”.

Hvis du gjør en bevisst muskelsammentrekning når du skal gjøre noe som er vanskelig, så styrker du selvkontrollen. Test det!

 

Selvdisiplin handler ikke om å være streng mot seg selv

Derimot så handler det om å ta de valgene som bringer deg mot det du EGENTLIG ønsker deg. Det er viktig å minne deg på når du blir fristet til å gå på fest en tirsdags kveld, i stedet for å studere til eksamen som er rett rundt hjørne.

I det mye omtalte «Stanford marshmallow experiment» testet de ut såkalt «forsinket belønning». Barna som deltok måtte ta et valg. De kunne enten få en marshmallow med én gang, eller de kunne vente 15 minutter, så ville de få to i istedenfor bare en. Av de barna som klarte å vente fant forskerne i ettertid ut at disse barna hadde en større tendens til å lykkes med studiene senere i livet. De ble også målt til å komme bedre ut i forhold til andre viktige livsfaktorer, enn de barna som ikke klarte å vente 15 minutter.

Selvdisiplin i et nøtteskall

  1. Selvdisiplin er et valg.

  2. Unnskyldninger er selvdisiplinens største fiende.

  3. La selvdisiplin bli en vane.

  4. Begynn i det små.

  5. Legg til rette, slik at du unngår å «sloss» med deg selv.

  6. Ikke vær overkritisk til deg selv når du ikke greier å være selvdisiplinert.