© 2012-2019 Studieplassen

Effektiv lesing

~ Lesing i et nøtteskall ~

 

Når du leser for å få oversikt over viktig informasjon er det helt nødvendig å lese rolig. Hurtiglesing fungerer dårlig til dette formålet. Å lese effektivt handler om å forstå innholdet og legge det til langtidshukommelsen. Målet er å ta informasjonen til ditt eierskap, slik at du kan hente det frem senere når du trenger det.

 

Når du leser for å få oversikt over viktig informasjon er det helt nødvendig å lese rolig. Hurtiglesing fungerer dårlig til dette formålet. Å lese effektivt handler om å forstå innholdet og legge det til langtidshukommelsen. Målet er å ta informasjonen til ditt eierskap, slik at du kan hente det frem senere når du trenger det.

Spørsmål & svar

~ Effektiv lesing ~

 

1) Jeg leser ofte tekster mange ganger, men husker allikevel lite av det. Hva kan jeg gjøre?

Tenk på hva formålet er. Hvis det er en fagbok bør du lese i et sakte tempo for å huske mest mulig. Les for å øke forståelsen av innholdet. I tillegg kan du ta notater som egner seg godt til repetisjon.

2) Jeg er flink til hurtiglesing, men klarer ikke alltid å se ting i sammenheng. Hvordan kan jeg forbedre dette?

Her er noen tips: Slå opp ord. Spør faglærer. Les tilleggslitteratur for å få flere knagger å henge informasjonen på.

3) Jeg har utfordringer med å huske informasjon som jeg har lest. Kan aktiv lesing hjelpe?

Ja, aktiv lesing kan hjelpe deg til å bli bevisst på hva som er viktig informasjon.

4) Hva vil det si å være en god leser?

Det er en kombinasjon av lesehastigheten og forståelsen av informasjonen. F.eks. hvis du leser 700 ord i minuttet og husker 20-30 prosent av innholdet, så er det ikke særlig nyttig.

5) Jeg dagdrømmer ofte når jeg leser. Hvordan kan jeg unngå dette?

Prøv «Kryss-teknikken». Hver gang du tar deg selv i å dagdrømme setter du et kryss (X) og skriver ned hva du tenkte på og hva du må gjøre for å oppfylle denne dagdrømmen. La denne drømmen gå i oppfyllelse ved en senere anledning.

6) Hva slags lesehastighet er vanlig for å forstå lærebøker?

En person leser i gjennomsnitt rundt 250 ord i minuttet. Hvis man leser raskere enn dette vil man risikere å overse viktig informasjon. Husk at dette varierer fra person til person.

7) Betyr det at jeg alltid skal lese sakte?

Selvfølgelig ikke. Du må se det an i forhold til stoffet og vurdere hvor viktig det er for deg, samt om stoffet er av en slik karakter at det trenger tid til å synke inn. Start først med å gjøre deg kjent med hva du trenger å kunne fra kapittelet, pensum, forelesningen osv. Få en oversikt over kapittelet ved å skumlese det først, så kan du enklere tilpasse lesehastigheten deretter. Dette vil føre til effektiv lesing.

 

Fordypning

Hva betyr det å lese effektivt?

Du tenker kanskje at det handler om antall ord i minuttet, men merk deg at det er stor forskjell på rask lesehastighet og effektiv lesing. Er det effektivt å lese raskt hvis du ikke forstår eller husker hva du har lest? Effektiv lesing handler om å oppnå den nødvendige forståelsen og hukommelsen av stoffet som du trenger. Du kan si at det handler mer om å effektivisere den totale LÆRINGSHASTIGHETEN, som er det vi egentlig er ute etter.

Lese effektivt i et nøtteskall

  1. Finn ut på forhånd hva du skal lære fra kapittelet.

  2. Skumles kapittelet først for å få en oversikt.

  3. Les for å forstå.

  4. Senk hastigheten når noe er uklart.

  5. Studer diagrammer og eksempler for økt forståelse, og dermed øker også læringshastigheten.

  6. Juster hastigheten opp hvis stoffet er irrelevant for hva du skal lære.

Opphengt i lesehastighet?

«Geir» elsker å lære nye ting og i denne sammenhengen ønsket han å ha muligheten til å lære så raskt og så mye som mulig på kort tid. Han kjøpte og testet ut mange forskjellige lesesystemer med vekslende hell. Han opplevde at det var mulig å øke lesehastigheten betraktelig med tekster som var enkle. Han erfarte raskt at hurtiglesing av fagbøker hadde en motsatt effekt av det han var ute etter. Dette skjedde fordi at han til stadighet måtte gå tilbake å lese avsnittene om og om igjen for å forstå hva som ble formidlet. Lesegleden hadde dessuten fått seg en knekk fordi det ble vanskelig å kose seg med bøkene, når han nå ble mest opptatt med å få øynene til å flytte seg raskest mulig.
Aha-opplevelsen for Geir kom da noen hjalp ham med å innse at det å lese er bare et steg i læringsprosessen. Et steg som bidrar til å styrke de andre stegene som forståelse, hukommelse, effektiv repetisjon og selvtesting for å nevne noen.
Som så mange andre snarveier, kan hurtiglesing føre til motsatt effekt av hva man ønsker å oppnå. Vi sier ikke at hurtiglesing ikke fungerer, men vårt klare råd er å lese slik at du forstår stoffet med en gang, for å starte med et godt fundament, slik at resten av læringsprosessen blir optimal og mest mulig effektiv.