top of page

Læringssirkelen

~ De viktigste prinsippene for læring ~

Læringssirkelen: Welcome

Læringssirkelen er en steg-for-steg plan for å hjelpe deg til å lykkes med studiene. Den er en stegvis oppskrift på samme måte som du bruker en matoppskrift til å lage et utsøkte måltid. Læringssirkelen fungerer på samme måte ved å gi deg en plan for å sikre et godt resultat i studiene dine. Det handler om å garantere suksess, så mye som mulig.

​

Test deg selv og les mer om alle stegene i læringssirkelen her: Læringssirkelen.pdf

Læringssirkelen: About
Dennis-Congos-Læringsirkel-norsk.jpg
Læringssirkelen: Photo Gallery

Spørsmål og svar

~ Læringssirkelen ~

Læringssirkelen: FAQ

1) Hvordan kan læringssirkelen hjelpe meg med studiene?

Det er et diagnoseverktøy. Ved å bruke sirkelen steg-for-steg vil du raskt kunne se hva slags justeringer du bør foreta deg for å optimalisere dine studieteknikker. I tillegg vil du få konkretiserte forslag til hva som kan hjelpe deg. Disse er basert på effektive og suksessfulle læringsferdigheter til toppstudenter. Det som er så bra med læringssirkelen er at man ikke trenger å vente på noen poengsum og kompliserte tolkninger, som ved mange andre lignende tester.

2) Læringssirkelen høres flott ut i teorien, men har det noen praktisk hensikt?

Absolutt! Hele hensikten er å gi deg en stegvis oppskrift på aktiviteter som du burde gjøre i semesteret for å gjøre det så godt i studiene dine som mulig.

3) Kan jeg få bedre karakterer hvis jeg bruker læringssirkelen?

Ja, dersom du bruker læringssirkelen bevisst, så vil du ha større muligheter for å forbedre karakterene dine. Litt på samme måte som en gourmet oppskrift, så er det viktig at du husker alle ingrediensene og stegene for at rettet skal bli god. Bevisst bruk av læringssirkelen fungerer på samme måte, med at det vil påminne og rettlede deg slik at du ikke glemmer viktige steg i «oppskriften» på et vellykket semester.

Jevnlig repetisjon

~ La det bli en vane ~

Læringssirkelen: Welcome

Gjennomgang og repetisjon henger sammen som hånd i hanske. Det er kjipt å oppdage at du ikke har lært noe som helst, når du er midt under selve eksamen. Da er det ingenting du kan gjøre med det.

​

Repetisjon er nøkkelen til læring. Uten repetisjon glemmer man. Å glemme er faktisk vanlig. Du trenger derimot ikke å gjøre det til en vane. La heller repetisjon bli en vane.

Læringssirkelen: About

Spørsmål og svar

~ Jevnlig repetisjon ~

Læringssirkelen: FAQ

1) Hvor ofte bør man repetere fagstoff slik at det skal sitte i langtidshukommelsen?

Man bør repetere med jevne mellomrom. Dette fungerer litt forskjellig fra folk til folk. Ifølge Ebbinghaus-kurven glemmer man 47 % av hva som var på forelesningen, bare 20 minutter etterpå. Hvis man ikke repeterer jevnlig innen to uker, så har man glemt 94 % av fagstoffet. Å repetere jevnlig er med andre ord nøkkelen til læring.

2) Hva er Ebbinghaus-kurven?

Hermann Ebbinghaus (1850–1909) var en tysk psykolog som var en av de første til å studere hukommelsen empirisk. Han var en pioner innen hukommelse og forglemmelse av lært informasjon. Ebbinghaus-kurven er en glemselskurve og effekten den har over tid.

3) Hvordan kan jeg repetere med bruk av notatkort?

Du kan sjekke ut studieteknikken om selvtesting som tar utgangspunkt i repetisjon og ved hjelp av notatkort.

4) Jeg repeterer mye, men har en tendens til å få hjerneteppe når det virkelig gjelder. Hva kan jeg gjøre?

De fleste har opplevd å få hjerneteppe. Først og fremst kan man bli stresset i nye og pressede situasjoner. Det kan være ulike årsaker til dette, men i de aller fleste tilfeller handler det om at du ikke har fått overført stoffet du ønsker å huske fra korttidshukommelsen til langtidshukommelsen. Dette er ofte tilfellet, hvis man ikke har repetert stoffet nok eller ikke gjort det på en god måte.

​

Å bare lese over notatene (passiv repetisjon) er ingen god måte å repetere på. Det blir som å lære og danse ved å se på en instruksjonsfilm på YouTube. Når man repeterer ved å prøve og huske informasjonen uten å ha svaret foran seg, må man bruke hjernen mye mer aktivt for å komme frem til svaret. Dette kaller vi AKTIV repetisjon og FUNGERER MYE BEDRE. Dette blir som å lære og danse ved å faktisk øve på å danse.

5) Hva kan være ulike årsaker til dårlig hukommelse?

Det kan være følgende:

  • Passiv repetisjon (Ã¥ bare se over notatene).

  • Venter for lenge med Ã¥ repetere.

  • ForstÃ¥r ikke fagstoffet.

  • Negative tanker og holdninger.

  • Mangel pÃ¥ søvn.

6) Hvor ofte bør man repetere ifølge Ebbinghaus-kurven?

  1. Samme dag, helst kort tid etter.

  2. Innen 24 timer.

  3. Etter 1 uke.

  4. Etter 1 måned.

  5. Etter 6 måneder.

  6. Etter 1 år.

bottom of page